onsdag 23. november 2011

Hvordan kan samskriving være verktøy for elev-elev vurdering?

I kapittel 5 i boken "Den femte grunnleggende ferdighet" (Karlsen og Wølner, 2007) kan vi lese om prosessorientert skriving i en digital læringsarena. De skriver at prosessorientert skriving kan karakteriseres som en skapende virksomhet over fem stadier: førskriving, utkast, revidering, tekstskriving og evaluering.

Om evaluering skriver Karlsen og Wølner (2007, s. 63) at det i skriveprosessen foregår en kontinuerlig evaluering gjennom samarbeid med andre elever og lærer.

Dette støttes av Alf Gunnar Eritsland som i 2008 gav ut bok på området. Til forskning.no sier han at "gjennom prosessorientert skriving, som mange har drevet med siden 70-tallet, har tilbakemeldingene ofte vært lite konkrete.". Videre sier han at det "ofte har vært vanskelig å få til en god og kvalifisert respons på det elevene har skrevet."

Eritsland gav i 2008 ut boken "Samskriving - ny veg i skriveopplæringen". Til forskning.no peker Eritsland på flere positive momenter rundt elev-elev vurdering:

* Når elevene samskriver, snakker de sammen og hjelper hverandre.
* Det er lett å bytte ut ord og avsnitt
* Elevene vil se teksten innenfra, fordi de skaper noe
* De kan diskutere språklige fenomeneer

Samtidig påpeker Eritsland samskrivingen bør skje i vekselvirkning med individuell skriving.

Jeg mener selv at samskriving kan åpne mange dører for enklere elev-elev vurdering. Spesielt virker det enklere å snakke sammen og hjelpe hverandre når man jobber digitalt i ett dokument.

Som Eritsland sier, er noe av poenget å gjøre det enklere å få til god og kvalifisert respons. Ikke bare for elev-lærer, men også mellom elever.

Det finnes digitale hjelpemidler for å gjøre respons og vurdering enklere og mer tilgjengelig, men det fører også med seg utfordringer. Google Documents er et godt eksempel på et verktøy for samskriving, hvor elevene også kan kommunisere via chat-funksjonen. Og akkurat det, etter min erfaring, er en læringsprosess i seg selv!

-----

Kilder:

Karlsen, A., Wølner, T (2007): Den femte grunnleggende ferdighet Oslo: Gyldendal

Samskriving skal gi bedre tekster. Artikkel fra forskning.no, lastet ned 23.11.2011 fra http://www.forskning.no/artikler/2008/mai/183097 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar