søndag 23. oktober 2011

Bildefortelling

På forrige DKL 101-samling jobbet vi med å lage bildefortellinger. I prosessen skulle vi gjøre oss kjent med Picasa (bilderedigeringsprogram) og lære oss noen fototekniske gloser (og selvsagt hva de betydde i praksis). Stikkord her var blant annet lang/kort lukkertid, blenderåpning, og tele/vidvinkel.

Når jeg skal reflektere rundt arbeidsprosessen tenker jeg først på at vi hadde ganske kort tid til å spikre en del sentrale momenter. Dramaturgien ble hastig planlagt da det ikke var tid til en skikkelig idèmyldring, selv om vi improviserte og korrigerte bra underveis. Handlingen ble absurd og komposisjonen kunne vært bedre, men det var uansett svært morsomt.

Jeg mener en slik arbeidsmåte krever litt mer planlegging enn det ble lagt opp til, og spesielt ville jeg brukt noe bedre tid om jeg skulle brukt det i skolen.

Og det kan godt hende jeg gjør. Klassen fylte en tavle med stikkord om hvordan en slik arbeidsmåte kan gi merverdi i skolen. Jeg kan se for meg flere didaktiske muligheter. Det har også sosiale gevinster, man må diskutere underveis og jobbe ganske tett for å få ting til.

Videoen kan sees her.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar