onsdag 23. november 2011

Naturfagquiz

Mappeoppgave 2 i DKL 101 handlet om lyd.

I oppgaven valgte jeg å ta utgangspunkt i en grubletegning som oppfordrer til samtale om hvor vidt vekten endrer seg når is smelter til vann. Jeg laget en lydfil som tok for seg denne problemstillingen. Ved hjelp av ccmixter.org fant jeg bakgrunnsmusikk for å gjøre lydfilen mer "livlig".

Med denne lydfilen som utgangspunkt har jeg tenkt at elevene kan lese inn sine drøftinger og konklusjoner i Audacity (etter de har gjort forsøket), og bruke tilgjengelige ressurser for å legge til passende lydeffekter.

Høiland og Wølner (2006) skriver i boken "Fra digital ferdighet til kompetanse" at

"Innenfor alle oppgaver, uansett utforming og bruk av digitale mapper, kan det legges inn at elevene skal presentere arbeidet sitt. Innenfor rammene for oppgaven kan det for eksempel være at eleven skal bruke presentasjonsverktøy og gi en muntlig fremføring for klassen" (s. 93)

Hva om fire grupper spiller inn sine konklusjoner, gjerne om forskjellige temaer, så syr klassen det sammen til et radioprogram etterpå i felleskap?

Mulighetene er mange.

1 kommentar:

  1. Spennende og original måte å tolke oppgaven på!:) Dette var ikke noe jeg hadde tenkt på før jeg hørte lydfila di, og jeg har fått nye tips til undervisning i naturfag (grubletegning) i samme slengen.
    Morro!

    SvarSlett