Perspektiver på organisasjonsendring.
Figur 1: Fra forelesningshefte. |
En figur vil vanskelig kunne tjene til å peke på sannheter i skolen. Den hjelper imidlertid å sette i gang noen tankeprosesser. Er min skole systematisk og utviklingsorientert? Jeg tror svaret ligger et sted mellom ja og nei. På flere områder arbeides det systematisk og utviklingsorientert, men av og til er det motsatt. På spørsmål om hvor på figuren min skole er, vil jeg ikke kunne sette ett enkelt punkt.
Et kanskje viktigere spørsmål er hvor skolen er på vei.
I komplekse organisasjoner tror jeg det vil være innslag av alle kvadrantene, alt etter hvilket tema det snakkes om.
Søby (2005) skriver at en definisjon av digital kompetanse kan være ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet.
Erstad (2005) har et lignende utgangspunkt: «Digital kompetanse handler om vår kompetanse til å utnytte digitale medier i forbindelse med læring, både i og utenfor skolen.»
Etter min mening utfyller disse definisjonene hverandre ganske godt. Erstad skriver om «vår kompetanse», og Søby omtaler hva denne kompetansen innebærer. Ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger.
Kanskje kan man se disse fire punktene i sammenheng med aksene på figuren. Det virker vanskelig å være utviklingsorientert dersom man mangler kreativitet og gode holdninger. Samtidig: klarer man å jobbe systematisk dersom ferdighetene og kunnskapen mangler?
Jeg synes figuren er et godt utgangspunkt når skolen sitt utviklingspotensiale skal på dagsorden. Jeg synes også figuren kan reflekteres over i lys av både Søby og Erstads definisjoner. Men den peker ikke noen vei videre.
---------------------
Kilder:
Søby, M (2005): Digital skole hver dag - om helhetlig utvikling av digital kompetanse i grunnopplæringen. Hentet fra http://www.itu.no/filestore/Rapporter_-_PDF/DK_utredning.pdf
Erstad, Ola (2005): Digital kompetanse i skolen - en innføring. Oslo: Universitetsforlaget
NB! Henvisningen til ITU-rapporten i pensumlisten for DKL 103 (http://www.udir.no/upload/Rapporter/ITU_rapport.pdf ) viser til en kobling som ikke eksisterer. Utdanningsdirektoratet ser ikke ut til å være vert for denne rapporten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar