fredag 2. desember 2011

Forskjellige LMSer, og LMS vs. PLE


En prosjektrapport fra Norgesuniversitetet (2007) tar for seg undersøkelser rundt bruk og egnethet av fire LMS'er: Moodle, It's Learning, >> Fronter og Microsoft Learning Gateway (MLG). Rapporten er omfattende (på over 90 sider), og i oppsummeringen skrives det at:


"Det er vanskelig å trekke frem noen vesensforskjell i funksjonaliteten som skulle tilsi at det ene systemet er bedre enn det andre i undervisning. Det er mange eksempler på til dels betydelige forskjeller på hvordan verktøyene er konstruert, og dermed hvilke egenskaper/mangler de har. Til tross for dette, er det lite tvil om at en kreativ lærer kan realisere mye i systemene"
Jeg mener den siste setningen i sitatet er både beskrivende for hva et LMS er, og det hinter også mot hva forskjellen på LMS og PLE (Personal Learning Environment) kan være. 


"En kreativ lærer kan realisere mye i systemene" kan kanskje tolkes opp mot følgende oppdeling av LMS-forkortelsen:


* Learning - det skal fungere støttende i læringsarbeid.


* Management - det skal ha administrative verktøy, altså en funksjonalitet i forhold til behandling av data som er nødvendige for, og genereres av, læringsarbeid.


* System - det skal ha elementer som spiller på lag både på systemnivå og brukernivå.


Vi ser at sentrale begreper vi knytter til læringsarbeid (pedagogikk, didaktikk og metodikk) ikke nødvendigvis er til stede. Heller ikke Uninett, i sin definisjon av LMS, bruker disse sentrale begrepene i sin definisjon. 


Men hva er så PLE?


denne bloggen fant jeg følgende skjematiske oppsett hvor forfatteren mener forskjellene mellom LMS og PLE påpekes.






Jeg legger spesielt merke til "content-centric" (LMS) vs. "learner-centric" (PLE). I tillegg er "Knowledge-push" (LMS) vs. "Knowledge-pull" (PLE) interessant. Det er ikke nok å bare laste opp kunnskapen i en LMS, men systemet bør også sikte mot at elever og studenter aktivt kan hente kunnskap fra det de gjør fysisk i sitt PLE.


Med bakgrunn i denne grafikken kan man kanskje se at de sentrale begrepene som pedagogikk, didaktikk og metodikk faller mer under PLE-kolonnen mer enn LMS-kolonnen.  


Dersom man stoler på Wikipedia, er definisjonen av PLE at:


"Personal Learning Environments (PLE) are systems that help learners take control of and manage their own learning"


Her er det altså ikke bare meningen at en kreativ lærer kan realisere mye i systemet (LMS), men at elevene kan lære seg å være kreative og realisere mye i systemet (PLE)


En annen innfallsvinkel er å omtale hvor vidt LMS prøver å bevege seg mot PLE-konseptet ved å innføre nye funksjoner. Blir LMS et PLE dersom det innføres en blogg-funksjon? Et av Tore Hoels blogginnlegg handler om nettopp dette.


Kanskje er semantikk et nøkkelord. Hva ligger i ordene? Skillelinjene er altså omdiskuterte. Og det kan være interessant å spørre seg om det ligger andre definisjoner til grunn når konseptene får modne seg (og kanskje smelte mer sammen?)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar